آموزش حمل ونقل هوایی

آشنایی با شغل مهمانداری هواپیما

تاکنون به این موضوع اندیشیده اید. اگر در پرواز های شما هیچ کسی به عنوان مهماندار هواپیما وجود نداشته باشد؟ شاید به نظر شما این موضوع عادی به نظر بیاید. ولی خیلی اوقات افراد سالمند و ناتوانی در پروازها هستند. که نیاز به کمک دارند و همین مهمانداران هستند. که  کنارشان می مانند و تا پایان پرواز اگر خواسته ای داشته باشند به آنها  کمک می کنند، با دنیای مسافرت همراه باشید.

مهماندار هواپیما

معرفی مهماندار

از زمانی که هواپیما توسعه یافته شد. برای امور تجاری، حمل و نقل و مسافرتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. مشاغل زیادی به وجود آمد. که یکی از آنها مهماندار هواپیما بود. مهماندار هواپیما، عضو خدمهٔ هوایی است. که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود. وظیفه مهماندار کمک به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش است. به عبارتی در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت پس از خلبان بر عهده مهماندار است.

مهارت لازم برای مهماندار هواپیما

مهماندار باید به زبان خارجی مسلط باشد. البته در میزان و کیفیت شرایط موضوع، تفاوت هایی در بین شرکت های هواپیمایی مشاهده می شود. مهماندار در برخورد با مسافران مختلف باید نرم و قاطع باشد. داشتن مهارت های ارتباطی خوب و توان انجام کارها به صورت تیمی در این شغل بسیار مهم است.

از لحاظ ظاهری مهماندار باید همیشه مرتب و منظم، با ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب باشد. از لباس های فرم شرکت های هواپیمایی استفاده کند. یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد. زیرا معمولا ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضا های کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت تر می کند.

ساعت کار مهماندار هواپیما

ساعت کاری مهماندار نامنظم و متغیر است. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری  مهماندار است. در ایران ساعات کاری مهمانداران نسبت به سایر کشورها طولانی تر است و معمولا مهمانداران زمان های زیادی را از خانواده خود دور هستند.

وظایف مهماندار هواپیما قبل از هر پرواز

  • شرکت در جلسه مربوط به پرواز و زمانبندی
  • بررسی موجود بودن مواد و وسایل به اندازه کافی و درست کارکردن تجهیزات ایمنی
  • خوشامدگویی به مسافران و هدایت آنها به سمت صندلی هایشان
  • آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی به مسافران

وظایف مهماندار در حین سفر

  • اطمینان از راحتی مسافران و پاسخ سریع و به موقع به درخواست های آنها
  • پذیرایی از مسافران با غذا و نوشیدنی
  • دادن اطلاعیه خلبان به مسافران
  • اطمینان از به کارگیری درست روش ها و تجهیزات ایمنی توسط مسافران در شرایط اضطراری

پس از اتمام سفر نیز کارهای زیر را باید انجام دهد :

  • اطمینان از خروج ایمن همه مسافران همراه با وسایل شخصی شان
  • نوشتن گزارش پرواز شامل هر اتفاق غیر معمول
  • ثبت کلیه سفارشات مواد غذایی و نوشیدنی مورد نیاز برای پروازبعدی

نکته:

بین پروازها مهماندار فرصتی برای استراحت و بررسی مقصدهای پرواز بعدی خود خواهد داشت

سختی های شغل مهمانداری هواپیما

مهماندار هواپیما

خیلی‌ از آدم ها نمیدانند که مهمانداری یکی از مشاغل سخت از نظر وزارت کار محسوب می‌گردد. باید بدانیم که یکی از مهمترین وظایف هر مهماندار رسیدگی به مسایل امنیتی پرواز و مسافران است به طوری که سفری خوب و ایمن داشته باشند.

این شغل که علاوه بر خطرات ناشی از سقوط هواپیما، خطرات دیگری مثل فشار بر روی بدن و پیری زودرس و پوکی استخوان و سنگ کلیه، برخورد با انواع مسافر و انواع سلیقه ها را نیز در بر دارد. مهمانداران مجبور به تحمل رفتار بعضی از مسافران هستند که احیانا با خدمه پرواز رفتار خوبی ندارند. همچنین مهمانداران موظف هستند. با استفاده از روش های مختلف که قبلا آموزش دیده اند. رضایت عموم مسافران را جلب نمایند تا امنیت و آرامش پرواز به بهترین نحو ممکن تأمین شود.

مهماندار بودن چقدر استرس زا است؟

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق پروازها بدون حادثه انجام می شود، تا 37 درصد از پرسنل کابین قبل از بلند شدن احساس اضطراب می کنند. به گفته سووانتو و ایلمارینن (1989)، هر دو بار اضافه شناختی و فیزیکی شروع استرس کاری مرتبط با پرواز هستند.

شایع ترین آسیب های خدمه هواپیما چیست؟

به عنوان مثال، مهمانداران هواپیما ممکن است به دلیل سختی صندلی‌ها، تلاطم یا بلند کردن چمدان‌های سنگین دچار آسیب‌های گردن، کمر و ستون فقرات شوند. گاهی اوقات باید چمدان ها را در یک سطل بالای سر حمل کنید و این می تواند باعث کشیدگی عضلات شود. به طور مشابه، حمل‌کننده‌های چمدان مقدار قابل توجهی از بار را انجام می‌دهند.

خدمه کابین با چه چالش هایی روبرو هستند؟

کمبود خواب و غذای مقوی در حالی که این کاملاً به برنامه مهمانداران بستگی دارد، خدمه کابین اغلب باید برنامه پرواز را دنبال کنند و این می تواند بر برنامه خواب و سلامت آنها تأثیر بگذارد زیرا آنها باید فقط زمان بندی خود را طبق خط هوایی تعیین کنند.

آیا مهماندار هواپیما شغل پر استرسی است؟

یکی از بزرگترین مسائل خستگی ناشی از ساعات طولانی دوری از خانه در زمان های خاصی از سال مانند تعطیلات یا دوره های اوج سفر است که پروازهای بیشتری در دسترس است. مشکل دیگری که ممکن است ایجاد شود، برخورد با مسافران ناراضی یا سرکش است که می تواند شغل مهماندار هواپیما را بسیار پر استرس کند.

سخت ترین قسمت مهماندار هواپیما بودن چیست؟

مهماندار هواپیما

ارائه خدمات عالی به مشتریان در مواجهه با یک مسافر مزاحم می تواند. چالش برانگیز باشد. اما آنان یاد گرفته اند که چگونه موقعیت ها را خنثی کنند. با وجود این چالش ها خدمات استثنایی ارائه دهند. ساعات طولانی کار کردن و دوری از عزیزان ممکن است سخت باشد.

دنیای مسافرت | Website | + posts

رضا فاضل هستم علاقه مند به سئو و هوش مصنوعی مدیر سئو سایت دنیای مسافرت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا