حقوقی که مسافران هوایی از آن بی خبرند:(قسمت دوم)
تاخیر و بازگشت هزینه بلیت:
قوانین مربوط به بازگشت هزینه به مسافر در ایرلاینهای مختلف متفاوت است، اما در این میان، برخی قوانین کاملا جامع هستند. اگر قصد داشته باشید بلیتی را که تضمین بازگشت هزینه ندارد، کنسل کنید، میتوانید بدون این که ریالی از پول خود را از دست دهید، سفارش را به پروازهای بعدی آن ایرلاین منتقل کنید. اگر بلیت هواپیمای شما در صورت انصراف، تضمین بازگشت هزینه داشته باشد، هزینه شما به همان کارت یا حسابی که از طریق آن اقدام به پرداخت کردهاید، برگردانده خواهد شد. اما به طور کل براساس «آییننامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» در ایران، در تاخیرهای بیش از 4 ساعت شرکت حملکننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
همچنین بر اساس این دستورالعمل، اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در اینصورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است. بنابراین گزارش، اگر ابطال از 24 ساعتمانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیمبهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
همچنین ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام میگیرد؛ همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابهالتفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکتهای هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.
بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاعرسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز و شرکت هواپیمایی نیز نسبت به اطلاعرسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام میکند. در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.
همچنین در تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول (شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاعرسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام خدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکتهای هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.
در صورتی که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف کند، شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روشها منتقل کند؛ روش نخست انتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورتگرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت میشود.
روش دوم در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد یا هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار و از این قبیل) انجام میشود. این انتقال ضمن فراهم کردن شرایط لازم و پرداخت هزینههای آن توسط شرکت حامل صورت میگیرد. شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیت موظف هستند بلیت مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیت صادره، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینههای اضافی)، نام شرکت حملکننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کنند.
رضا فاضل هستم علاقه مند به سئو و هوش مصنوعی مدیر سئو سایت دنیای مسافرت.