حقوقی که مسافران هوایی از آن بی خبرند:(قسمت سوم)
تاخیر، آسیب و مفقود شدن چمدان:
به محض این که متوجه نبودن چمدان خود در پرواز شدید، باید آن را بلافاصله (در چمدان مسافر) با شرکت هواپیمایی خود در میان بگذارید. اگر چمدانتان تاخیر داشته باشد، معمولا شرکتهای هواپیمایی با پرداخت هزینهای شما را تا زمان رسیدن چمدانهایتان راضی نگاه خواهند داشت. میزان این پرداخت توافقی است، بنابراین باید برای دریافت هزینهای مناسب، به خوبی چانه بزنید! چراکه این امر طبق «آییننامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» در ایران در صورت فقدان یا آسیبدیدگی جامهدان و بار همراه، شرکت حملکننده بر دستور پیگیری، جستوجو یا جبران خسارت خود (طبق پیمان ورشو که عینا در تاریخ 19/8/1364 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافر است.
در آمریکا اگر چمدانهایتان پیدا نشد، باید گزارش دومی را صادر کنید که معمولا کمی زمان خواهد برد. به طور معمول، رسیدگی به این گزارش از 6 هفته تا 3 ماه زمان خواهد برد. در این کشور، در صورت گم شدن چمدان و بار مسافر، تقریبا 3 هزار و 400 دلار به مسافر پرداخت میشود. در پروازهای بینالمللی میزان این پرداخت متفاوت خواهد بود.
البته باید متوجه محدودیتهای خود نیز باشید. در ایران و طبق آییننامه یادشده در بالا، مسافر باید آسیبدیدگی یا فقدان جامهدان را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) به اطلاع شرکت حملکننده برساند و فهرستی از اقلام موجود در چمدان خود را تحویل شرکت حملکننده دهد. تاخیر در تحویل چمدان در ایران باید حداکثر تا 21 روز از طریق شرکت حملکننده پیگیری شود.
در آمریکا نیز اگر در زمان مقرر اقدام به تحویل و دریافت چمدانهای خود نکنید، ایرلاینها هیچ مسئولیتی در قبال بار شما نخواهند داشت. اگر چمدان یا محتویات درون آن آسیب دیده باشد، میتوانید برای تعمیر یا جایگزینی آنها از ایرلاین خسارت دریافت کنید. سعی کنید تا جایی که میتوانید، وسایل حساس و آسیبپذیر خود را به بهترین شکل بستهبندی کنید.
پایان-دنیای مسافرت
رضا فاضل هستم علاقه مند به سئو و هوش مصنوعی مدیر سئو سایت دنیای مسافرت.